Planerings- och marknadsföringstips - Vit Jul

För medlemmar:
planering & marknadsföring

Så planerar och marknadsför du din Vit jul-aktivitet!

Planering

Samla ihop en projektgrupp och kom överens om vilken dag ni vill anordna en aktivitet och se över vilka möjligheter ni har, hur det ska gå till och hur mycket det kan tänkas kosta. Vad behöver ni? Behöver ni hjälp med att hitta en lokal eller liknande? Se till att sprida information om er aktivitet till så många som möjligt, ta kontakt med skolor och socialtjänst.
För att aktiviteten ska få marknadsföras under kampanjnamnet Vit jul (läs mer om vad en Vit jul-aktivitet är HÄR!) måste den rikta sig till barn och unga, arrangeras under perioden 18 december 2017 – 8 januari 2018 och vara kostnadsfri. Du måste också registrera din aktivitet HÄR.

Marknadsföring

Ett tips är att börja med att tänka ”var finns vår målgrupp?” och annonsera efter det! Läser 15-åringar lokaltidningen eller finns de främst på Facebook eller Instagram? Eller finns det någon ungdomsgård eller annat ställe där de brukar röra sig? I det kostnadsfria aktivitetsmaterial som du t o m 19 november beställer HÄR finns bland annat affischer att använda.
Kom ihåg att registrera aktiviteten på Vit jul så att de som inte känner till er verksamhet sedan tidigare kan se att det sker någonting på just er ort! Det är en bra marknadsföringskanal då många besöker kampanjens hemsida. Aktiviteterna kommer börja visas på hemsidan från och med 13 november.

Nå målgruppen

Ta kontakt med rektorer, socialkontor och andra nyckelpersoner som kan hjälpa dig att nå fram till de barn som har det tufft hemma och bäst behöver det andningshål som en Vit jul-aktivitet innebär. När du söker aktivitetsbidrag såväl som när du senare i januari redovisar aktiviteten kommer du få svara på frågor om hur du planerat och genomfört marknadsföring mot just dessa grupper.

Sponsring

Det blir allt viktigare för företagen att visa ansvarstagande och därför kan det löna sig att bjuda in till samarbeten. Kanske kan ni få hjälp med sponsring av något slag? Fundera på vad ni har för behov till er jullovsaktivitet. Behöver ni finansiering i form av pengar, pepparkaksdeg, annonsplats eller kanske små julklappar? Vänd er direkt till det företag som passar er önskemål, berätta om vad ni tänker göra och erbjud dem att vara en del av ert fantastiska arbete. Företagets logotyp kan synas i marknadsföringen men det är främst IOGT-NTO-rörelsen som är avsändare.

Om ni stöter på något företag som vill sponsra med mer pengar än vad ni hade tänkt använda, eller om det är någon som vill ge en summa pengar till kampanjen så kan ni kontakta Natasha Jevtic Esbjörnsson som är insamlingsansvarig på natasha.esbjornsson@iogt.se.

Kontakta oss gärna!

Frågor om aktiviteter och bidrag: aktivitet@vitjul.se
Kampanjsamordnare Amanda Törnblom: info@vitjul.se

Tillsammans ser vi till att fler barn får en fin jul, så tack för att just DU engagerar dig!